Heerlijk suikervrij perentaartje...

Wil je een snel en vooral lekker suikervrij gabkje maken? Kijk dan even hieronder voor mijn recept. 

Eerst en vooral wil ik er bij vertellen dat de bodem gemaakt is van bladerdeeg. je kunt je bladerdeeg zelf maken. Dat vergt wel wat tijd, maar je proeft het verschil. heb je wat minder tijd, dan heb ik diepvriesbladerdeeg gevonden dat én lactosevrij is én echt suikervrij. Namelijk het diepvriesbladerdeeg van het huismerk van Albert Heijn. Als je deze standaard in je vriezer ligt, heb je altijd snel een lekker gebakje om te maken.

Aangezien er volop peren zijn, heb ik er voor gekozen om dit taartje met peren te maken. Variaties met appel of ander fruit is natuurlijk ook mogelijk. Zet je oven alvast aan op 180 graden. Beboter 6 ronde ovenvormpjes van ongeveer 10cm diameter. Haal 6 plakjes bladerdeeg uit de diepvriezer en leg er per ovenschaaltje eentje (met plastic velletje naar boven) op om rustig te ontdooien terwijl je de rest voorbereidt. Maak een cakebeslag van 125gr bloem, 125gr glucose (je suiker), 125gr zachte (lactosevrije) boter, een thelepel bakpoeder, een eetlepel melk, 2 eieren en eventueel een 1/2 theelepel vanille-extract. Meng als tot een homogene massa, Daarna schil je 3 peren, halveert deze en verwijder het klokhuis. Het bladerdeeg zal ondertussen voldoende ontdooit zijn. Verwijder het plastic velletje en duw het bladerdeeg in het vormpje. Het deeg dat aan de bovenzijde uitsteekt, kun je wegsnijden en plakken waar geen deeg ligt. Prik daarna met een kleine vork gaatjes in je deeg. Doe met een eetlepel wat cakebeslag in je vormpje en leg de gehalveerde peer met de buitenkant naar boven centraal in de vorm. Doe rond de peer nog wat beslag tot de vorm voor 2/3 gevuld is. herhaal met de andere vormpjes. Schuif alles in de oven en bak af gedurende ongeveer 25min. Als je sateprikker droog uitkomt, dan zijn de taartjes gaar. Laat de taartjes eerst in de vorm afkoelen vooraleer je deze eruit haalt. 

Variaties in je beslag met bijvoorbeeld stukjes walnoot zijn zeker aan te raden. heb je wat deeg over, maak dan nog gewoon een paar cupcakjes. Voor de liefhebber kan dit heerlijk perentaartje natuurlijk ook geserveerd worden met opgeklopte slagroom (Minus L is lactosevrij en verkrijgbaar bij Jumbo) of een bolletje (kefir)ijs.

Succes verzekerd! 

Echte suikervrije jam maken

Op het internet lijk je vooral recepten te vinden van suikervrije jam. maar als je het recept doorleest blijkt dit in 99% van de gevallen geen echte suikervrije jam te zijn. Vaak wordt er als vervanging agavesiroop of ahornsiroop gebruikt. Dit zijn volgens dit strenge dieet geen goed suikervervangers. Jam gemaakt met Stevia is slechts één week houdbaar en dus ook geen optie.

Na lang zoeken op het internet, ging ik gewoon op zoek naar een mogelijk bindmiddel dat echt suikervrij is en dus toegestaand binnen het dieet. En na enig experiment in de keuken, stel ik jullie graag voor echte suikervrije jam met gelatine. Omdat er geen suiker zit in gelatine, zal ook deze jam niet zo lang houdbaar zijn als de klassieke. Maar in de koelkast kun je hem (weet ik nu uit ervaring) ongeveer 4 weken bewaren.    

Hoe maak  je nu jam met gelatine? Net zoals de klassieke jam, neem je je favoriete fruit en maakt het schoon. Snijd het fruit in kleinere stukjes en gooi ze in een kookpot. Voeg een beetje water en/of citroensap toe, maar nie te veel. breng het geheel regelmatig roerend aan de kook. Normaal zou je nu je (gelei)suiker toevoegen, maar hier gaan we het dus anders doen. Neem voorgeweekte gelatine (blaadjes of poeder) en meng deze in je kookpot. Daarna is het tijd om je gestereliseerde potje (slechts 1 of 2) te vullen. Laat de jam daarna op zijn kop even afkoelen. Bewaar je jam altijd in de koelkast.

Binnenkort probeer ik nog de juiste hoeveelheden fruit, vloeistof en gelatine aan te leveren. Helaas op gevoel gedaan en geen correcte gewichten. Hoe dik of dun je je jam wilt, is vaak ook een kwestie van persoonlijke smaak. 

 

Nog een kleine extra tip als je zelf appelmoes wil maken. 

In principe heb je geen toevoeging van suiker nodig voor appelmoes, kies gewoon een wat zoetere appelsoort. Schoonmaken en in stukjes in de kookpot met goed scheut water. lekker inkoken met stukjes of helemaal tot moes en gewoon in gesteriliseerde potten. Omgekeerd laten afkoelen en donker bewaren. In een handomdraai heb je heerlijke huisgemaakte appelmoes zonder toegevoegde suikers. Deze kun je maanden goed bewaren. 

Melkkefir versus eigen kwark/yoghurt

Nog nooit had ik iets gehoord over melkkefir. Maar in mijn zoektocht en gesprekken met familie over het nieuwe aangescherpte dieet van mijn zoontje, blijkt mijn grootmoeder aan vaderszijde dit jarenlang te hebben gebruikt.

Melkkefir is een frisse, lichtzure melkdrank met een romige structuur, die je zelf kunt kweken. Het wordt gemaakt met melkkefirkorrels, in de volksmond beter bekend als kefirbloemetjes of yoghurtbloemetjes, en bevatten van nature probiotische bacteriën en levende lactosegistcellen. 
Mensen die lactose-intolerantie hebben, hebben een tekort aan het enzym lactase. Deze laatstgenoemde hebben we nodig om lactose oftewel melksuiker te kunnen verteren. door het drinken van melkkefir, komt de lactase op een natuurlijke manier in je lichaam. Tijdens het kweekproces van melkkefir zal de lactase namelijk het  grootste gedeelte van de lactose die nog over is, opgebruiken.

Hoe maak je nu melkkefir? de melkkefirkorrels doe je in een weckpot en die overgiet je met melk. Bijvoorbeeld 15gr melkkefirkorrels en 150ml melk. Je kunt gewone koemelk gebruiken (waar de lactose tijdens het proces voor het grootste deel dus wordt afgebroken) of je kan ook plantaardige melk nemen. Er wordt wel geadviseerd om eenmaal per week dierlijke melk te gebruiken om de kwaliteit van je melkkefirkorrels te behouden. Hou er ook rekening mee dat je melkkefirkorrels gaan groeien. Dus zorg je er goed voor en dan kun je net zoals ik andere mensen melkkefirkorrels schenken. Dan zet je de gevuklde weckpot gewoon weg op kamertemperatuur. na 12u-24u zul je zien dat je gisting heeft plaats gevonden en je mengsel dikker is geworden. Plaats een kunststof bolzeeg op een grote kom en giet je mengsel in de zeef. de melkkefir loopt nu door de zeef. Wil je het proces versnellen, gebruik dan een houten of kunstof lepel om zachtjes te roeren. Zorg dat je kefirkorrels niet in contact komen met metalen materialen want dan zullen je kefirkorrels dat niet overleven op termijn. De kefirkorrels die nu in je zeef zitten, doe je opnieuw in een weckpot om het proces te herhalen. De doorgelopen melkkefir kun je onmiddelijk opdrinken of even in de koelkast zetten tot verder gebruik. Ik verwerk de melkkefir ook vaak in een witte saus voor bij de groenten of zelfs ter vervanging van melk in pannenkokenbeslag.

Ik maak voor mijn zoontje heel vaak kwark van de melkkefir. Het enige wat je hiervoor nodig hebt is een schone theedoek, een vergiet en een elastiek. Leg je theedoek in je vergiet en giet je de melkkefir op je theedoek. Neem dan de uiteinden van je theedoek vast en bind je elastiek er rond. Hang dan eventueel je theedoek op. na verloop van tijd zul je zien dat een geelachtige vloeistof of wie uit je theedoek druppelt. Als de kefir volledig is uitgelekt (ongeveer 30-60min afhankelijk van de hoeveelheid),  heb je een romige kwarkachtige kaas over. lekker bij je ontbijt of als toetje, maar ook in sauzen en taarten.

Daarnaast kun je met kefir ook nog andere producten maken zoals ricotta, mascarpone, cottage-cheese en zelfs ijs. Kijk eens in je bibliotheek voor het boek 'Waterkefir / melkkefir' van Peter Bauwens. 

Heb je interesse in een portie melkkefirkorrels? Stuur mij dan een bericht en dan kan ik je waarschijnlijk wel helpen. 

 

 

Zelfgebakken brood, lactosevrij, suikervrij, vezel- en vetrijk

Brood bakken heb ik al wel eerder gedaan, maar dat doe ik liefst op de authentieke methode. Ruim 8 jaar geleden hebben we een broodbakmachine gekregen als eindejaarsgeschenk, maar dat was nooit een succes. Lekker brood bakken heeft tijd nodig. En gezien de hoeveelheid brood dat mijn gezin per dag verorberd, kan ik dit bijna niet bijhouden om tijdig gebakken te hebben.

Mijn oudtante bakt al jaren zelf haar brood en de beste broodbaktips heb ik altijd van haar gekregen. Echter gezien haar gevorderde leeftijd, ontbrak haar in de loop der tijd de kracht om het deeg nog goed te kunnen doorkneden. Met enige tegenzin ging ze toch aan de slag met een broodbakmachine. Uiteindelijk was ze verbazend genoeg best wel tevreden over het resultaat. Toen ik dan ook met haar sprak over het nieuwe, nog strengere dieet van onze zoon, was zij het dan ook die mij adviseerde om te investeren in een goede broodbakmachine. Dit zou veel tijd besparen en waarschijnlijk toch ook een bevredigend resultaat opleveren. Gezien het feit dat ik in de keuken al genoeg tijd nodig heb om mijn bakexperimenten te kunnen uitvoeren, leek ons dat een verstandig advies.  

 Op de markt is er een grote keuze aan broodbakmachines. Maar welke kies je dan? Ik ontdekte al gauw dat Panasonic de uitvinder van de broodbakmachine was. Dit had ik niet verwacht. Op zoek naar beoordelingen van andere gebruikers van een Panasonic broodbakmachine, bleek inderdaad dat dit merk wel prijzig was, maar zijn geld waard (een paar negatieve beoordelingen daargelaten). Diegene die eerst een Panasonic hadden gehad en als opvolger toch voor een goedkooper merk hadden gekozen, wilde toch liever terug een Panasonic broodbakmachine. Dit klonk veelbelovend. Maar ook binnen de Panasonic broodbakmachines waren er verschillende mogelijkheden. Opties als de grootte van je brood, de korstkleur bepalen, je gist op het juiste moment laten toevoegen, noten/zadenbakje en instellen wanneer je brood klaar moet zijn. Uiteindelijk bestelde we de Panasonic SD-ZB2502 broodbakmachine. Achteraf gezien een goede keuze!

brood

Graag deel ik dan ook het recept dat ik nu gebruik die met enige aanpassing aan alle dieeteisen voldoet. Ik programmeer 's avonds de broodbakmachine en als 's morgens de wekker afgaat om 6u30 dan ruikt naar heerlijk versgebakken brood!                                             ingrediënten:                                                                                      
500gr harde bloem voor volkorenbrood                                              
1 1/2 theelepel zout                                                                              
1 1/2 eetlepel glucose/dextrose                                                          
30gr plantaardige lactosevrije boter (bv AH huismerk of Wajang)  
350ml lauw water (bij voorkeur rond 37 graden Celsius)                    
1 theelepel gedroogde gist                                                
Doe alles in je broodbakmachine volgens de handleiding. Kies dan voor een volkorenbakprogramma.                                                        
Als je je broodbakmachine een beetje beter leert kennen, kun je gaan experimenteren met het toevoegen van zaden en pitten. Ongeveer 30gram zonnebloempitten toevoegen vind ik erg lekker.    

Als je brood is afgebakken, laat het dan een halfuurtje afkoelen op een rooster. Als ik opsta, ga ik eerst even de kinderen wekken en dan loop ik even naar beneden om het brood uit de machine te halen. Daarna aankleden en ondertussen kan het even afkoelen. Ik snij het brood altijd met het elektrisch snijapparaat. Zo kun je zelf de boterhamdikte bepalen. En dan smullen maar!                

 

 

De start van mijn blog...

"Waarom deel je al die informatie niet op een blog? Misschien help je er wel anderen mee" zie mijn vader. Deze woorden sprak mijn vader uit tijdens het verjaardagsfeestje van mijn nu 5 jaar oude zoon Lucas, 2 dagen geleden. De aanleiding was het dieet dat nog aangescherpt wordt in onze zoektocht naar antwoorden. Lucas heeft een genetische afwijking, namelijk een extra stukje op chromosoom 22 dat voor verschillende problemen zorgt. Helaas is er nog maar weinig bekend over dit nieuwe syndroom.  Daarover later meer.

Het bleef hangen. En vooral dat tweede gedeelte "anderen helpen". En hier zit ik nu voor het eerst achter mijn computer om mijn ervaringen te delen, die hopelijk anderen inderdaad zullen helpen.

Waarover wil ik het eerst hebben? Wel vandaag zijn we begonnen met een lactose- en suikervrij dieet, maar wel vezel- en vetrijk. In mijn zoektocht naar recepten op het internet, stuitte ik tegen verschillende hindernissen. De combinatie lactosevrij en suikervrij lijkt onbekend, of althans weinig beschreven. De recepten die je vind zijn helaas niet echt suikervrij.

Om te beginnen bij het begin, de uitleg van de diëtiste: suiker bestaat uit sucrose, fructose en glucose. Sucrose is het 'slechtste' dus die moet volledig uit zijn voeding. Fructose zit in fruit en groenten, die moeten behouden worden in verband met opname van vezels, maar wel beperken. Het enige goede dat overblijft is glucose. Hierbij kan ik melden dat glucose hetzelfde is als dextrose of ook wel bekend als druivensuiker. Stevia is ook toegestaan. Maar agavesiroop, honing en rijststroop zijn niet toegsestaan. Tevens alle producten waar suiker aan is toegevoegd, in welke vorm dan ook. En ik kan je verzekeren, ik kwam al snel tot de ontdekking dat dat er veel zijn.

Ach ja, voor alles is een oplossing. Gelukkig heb ik wel wat (bak)ervaring in de keuken. Dus creatief zijn en experimenteren...